یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

همشهری دو - امید‌ مهد‌ی‌نژاد‌: حسین بن علی- سلام خدای بر او- حج به‌جای آورد و عبدالله بن‌عباس و عبدالله بن جعفر با او بودند.

امام حسین

 آنگاه هركه از مردان و زنان بني‌هاشم در ميان حج‌آورندگان بودند جمع آورد و هركه از انصار كه مي‌شناخت. پس پيغمبراني فرستاد تا همراهان رسول را كه به صلاح و بندگي شهره‌اند و حج مي‌گزارند گرد آورند و از آنان احدي فرو نگذارند. ساعتي بعد، 700تن يا كمي بيش در خيمه‌گاه حسين در منا گرد آمدند كه اكثر از تابعان و اندك از اصحاب بودند.

آنگاه حسين در ميان آنان به سخن برخاست و پس از حمد خداي، گفت: «اين طاغوت با ما و پيروانمان آن كرده كه ديده‌ايد و دانسته‌ايد و بدان گواهي داده‌ايد. اينك از شما پرسشي دارم. اگر آنچه مي‌گويم راست است به راستي‌ام گواهي دهيد و اگر كذب است انكارم كنيد. و شما را به حق خداوند بر شما و به حق رسول بر شما و به حق قرابتم با رسول، آنگاه كه از اين‌‌جاي رفتيد و آنچه مي‌گويم به ديگران رسانديد و ياورانتان را فراخوانديد، آنان را به آنچه از حق ما مي‌دانيد فرا بخوانيد كه مي‌ترسم اين حق فراموش شود. مي‌ترسم حق واژگون گردد و از ميان برخيرد. اگرچند خداوند نور خويش را به تمامي مي‌پراكند، ولو كافران را خوش نيايد».

آنگاه هرآنچه از قرآن كه در حق ايشان نازل شده بود، خواند و راز گشود و هر حديث از نبي كه در باب او و پدرش و مادرش و برادرش بود روايت كرد و صحابي مي‌گفت: «آري آري، شنيديم كه رسول اين فرمود» و تابعي مي‌گفت: «آري آري اين را از صحابه شنيده‌ايم».

پس گفت: «شما را به خدا سوگند، كه اينها كه گفتم جز بر آن‌كس كه به او و به دينش وثوق داريد روايت نكنيد». آنان جمله شنيدند و شهادت دادند و پراكنده شدند.
و اين، قربِ سالي پيش از آن بود كه معاويه بميرد.

کد خبر 348206

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha